Trivselregler mm

Föreningens Trivselregler samt information om praktiska frågor och tips om aktiviteter i Ljugarn.

För att vi ska trivas tillsammans har vi skapat regler och riktlinjer som alla förväntas hålla sig till. Har du idéer och synpunkter om reglerna, vänligen kontakta styrelsen.

Trivselregler

• Var aktsam om föreningens egendom. Var sparsam med varmvatten och andra gemensamma värden. Hjälp till med husets och tomtens skötsel. Om du vill veta vad du kan hjälpa till med, kontakta någon i styrelsen.

• Meddela gärna dina grannar i förväg om du planerar en fest som kan riskera att störa dina grannar. Högljudda fester efter kl. 22.00 är inte något som uppskattas av andra boende – om de inte är inbjudna.

• Borrning i väggarna bör inte utföras efter kl. 20.00. Stör inte grannar med starka ljud kl. 22.00 - 7.00 (t.ex. hantverk, tvättmaskin, bad/dusch, ljudanläggning, husdjur). Tänk på ljudnivån även andra tider på dygnet.

• Musik är trevligt att lyssna på om det inte är för hög volym. Tänk på att lågfrekventa ljud tränger igenom väggarna så sänk basen på ljudanläggningen på kvällarna för att undvika att störa dina grannar.

• Se till att föreningens entrédörr är stängd och låst - sommartid (v 26-32) på natten kl 21-06, vintertid alltd låst!

• Släck ljuset i förråden när du går därifrån.

• Släpp inte ut matos eller tobaksrök i trappuppgången.

Allmänna utrymmen

• Till varje lägenhet hör ett lägenhetsförråd samt i entréhallen korttidsförråd för lgh 1-4.
  • Den gemensamhets entrén (trapphus) får inte vara ett utrymme för överflödigt material eller grovsopor.
  • Om du upptäcker någon skada, så åtgärda den om du kan. Kontakta annars någon i styrelsen.

• Om du upptäcker ohyra i lägenheten eller gemensamt utrymme, vidta genast åtgärder. Kontakta styrelseledamot eller bekämpningsföretag.

Om du själv störs av någon granne, så tala om det innan du blir arg. Självfallet kan du ha fest ibland, eller reparation i lägenheten. Då är det lämpligt att förbereda grannar som kan tänkas bli störda.

Parkering

Parkeringar markerade med siffror är reserverade. Parkering övriga finns utmed häcken mot Storvägen.

Sopor

På Gotland tillämpas sopsortering. Matrester, hushållspapper och kaffefilter läggs i gröna matavfallspåsar.
Använd den bruna soptunnan vid vägen/parkeringen för matavfall. Glas, metall, tidningar, kartong etc slängs gärna på sopsorteringsanläggningen vid Rastplats ”Hallute Backe” (infarten till Ljugarn). Annat avfall slänger Ni i den gröna soptunnan. Glas kan även slängas vid COOP

Varje lägenhet har separat Wifi. Hör med Er hyresvärd.

VATTEN

Det är stor brist på färskvatten på Gotland sommartid. Hjälp oss att spara så gott det går.

Bestämmelser i bostadsrättsföreningen

• Det är strikt förbjudet att grilla på träaltan. Grillar ställs och antänds på grusad yta.

• Håll ned ljudnivån efter 23:00
  • Båda ytterdörrar till entrén skall hållas låst nattetid (23-06), alltid mellan september till maj.
  • Vi undanber oss rökning i allmänna utrymmen. I övrigt gäller vad uthyraren anger samt iakttagande av normal hänsyn. Plats för rökande finns i anslutning till parkeringen.

Tips

• Nybakat bröd finns att köpa vid bakdörren tidigt på morgonen hos Espegards Konditori. Kontant eller Swish
  • Handla gärna hos Ljugarns välsorterade COOP-butik och hjälp oss därmed att bevara den i byn.
  • Loppis (Lions) varje lördag morgon hela sommaren vid vår andra åretrunt-butik - Handels i Ljugarn.
  • Gå eller spring Rosa spåret ca 8 km i vacker natur runt Ljugarn. Karta finns vid Campingen.
  • Besök muséer och konstutställning vid Ljugarns Hamn, öppet hela sommaren.